Tankar om ett mer ekologiskt 2017

Jag har aldrig haft något nyårslöfte, det har jag inte i år heller. Men det jag däremot sagt är att jag vill tänka ännu lite mer på miljön. 


Vi källsorterar redan här hemma, vi separerar matrester, plast, metall, glas, tidningar och kartonger för att få så lite hushållssopor som möjligt. Nu när vi renoverar köket kommer vi dessutom ha ett källsorteringskit under diskhon för att underlätta ännu lite mer. 

Jag har även sagt att jag vill börja äta mer vegetariskt. Jag var ju faktiskt vegetarian i ett par år under gymnasietiden till och med. 
Samuel däremot är minst sagt en karnivor, haha, han älskar kött i alla dess slag och därför har det fallit sig naturligt att jag ätit mer kött jag med. Men han har redan anammat min önskan och har köpt en del vegetarisk kost som han tillagar till mig ❤

En annan sak jag vill göra för miljön är att minska ner på konsumtionen av plast när det kommer till barnens leksaker. Det finns så mycket ohälsosamma kemikalier i plast och jag tycker dessutom att till exempel träleksaker är såå mycket finare och roligare att leka med. 

Vi har bestämt oss för att göra oss av med dagbädden vi har i lekrummet för att skapa mer lekyta och nu sitter jag och drömmer om hur jag vill nyttja den ytan istället. 
Just nu går tankarna åt att göra ett lite mer ordentligt kök då Lia fullkomligt älskar att leka med sin låtsasmat (just nu i plast men den vill jag successivt byta ut mot trä). Kanske även en dockhörna med hennes fina docksäng hon fick förra julen och en lite mer möblerad yta med hennes bord och stolar hon har från Ikea. 

Här är en liten bildbomb med urtjusiga träleksaker jag önskar fylla barnens lekrum med 😍



Taggar: Ekologiskt, Miljömedveten, aliceandfox, hälsosam, kidsconcept, plastbanta, träleksaker, vegetariskt, woodlii;

Kommentera inlägget här :